Ενας λογοτέχνης, νιούμπης στο διαδίκτυο μεταδίδει…

Το Σάββατο 22 Μαρτίου 2008, ο Πάνος Ζέρβας, γνωστότατος blogger και (νομίζω) επίσης αξιόλογος λογοτέχνης, μετέδωσε από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη της Καβάλας μία ομιλία του για το blogging, προσκεκλημένος του πολιτιστικού συλλόγου αυτής της περιοχής, μαζί με την κορυφαία blogger Κωσταντίνα Δελημήτρου (X-psilikatzou).Με τον Πάνο είχα (και έχω) πάρα πολλά… παράπονα, που μπορείτε να βρείτε εύκολα σε αυτό το blog (και μερικά στο κύριο blog μου). Πάντως, σε αυτό εδώ το ποστ, δεν έχω σκοπό καθόλου να αναφερθώ στά παράπονα αυτά, ούτε και να κατηγορήσω τον Πάνο για ελαττώματα και καμώματα που είναι εκτός θέματος (τουλάχιστον όσον αφορά αυτό το event).

Απλώς, θα αναφερθώ κριτικά σε μερικά σημεία της ομιλίας του (όπως την έγραψε, σαν ποστ στο blog του) που είναι τεράστιου ευρύτερου ενδιαφέροντος, αλλά θα πρέπει να προσεχτούν πάρα πολύ.

Ο Πάνος διηγείται την προσωπική του ιστορία, που (σε μία περίοδο προσωπικής κρίσης – όπως είπε) αποφάσισε κάποια μέρα (του 2005) να φτιάξει ένα blog, όπου να διοχετεύσει το (προϋπάρχον) αξιόλογο λογοτεχνικό του έργο, προφανώς άγνωστο -μέχρι τότε- στο ευρύ κοινό.

Ε, πολύ καλά έκανε! – Η κεκτημένη ταχύτητα της γραφής που είχε ήδη αναπτύξει, πολύ πριν ασχοληθεί με το blogging, σε συνδυασμό με μία άνεση χρόνου και αξιόλογες επικοινωνιακές ικανότητες, όλα αυτά αναμφισβήτητα επιτεύγματα ή πλεονεκτήματα που κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί, τον βοήθησαν πραγματικά να γίνει καταξιωμένος «βετεράνος ιστολόγος», κάποια στιγμή. Πολύτιμες βρήκα και τις περισσότερες συμβουλές του (σε νέους ή επίδοξους blogger), αξιόλογη είναι και η συνοπτική παρουσίαση του blogging, την οποία κατόρθωσε να χωρέσει μέσα σε ελάχιστες μόνο γραμμές κειμένου (και σε «είκοσι λεπτά ζωντανής αναμετάδοσης»). Παρόλ’ αυτά…

Χαρακτηριστικό δείγμα της ελάχιστης πείρας που είχε στο διαδικτυακό διάλογο ο Πάνος Ζέρβας (πριν ασχοληθεί με το blogging) είναι το ότι έκανε μία σύγκριση μέσων επικοινωνίας, όπου συγκρίνει τις προηγούμενες τεχνολογικές και πολιτιστικές επαναστάσεις (της Τυπογραφίας, κλπ) με την… Μπλογκόσφαιρα! (αντί για τον διαδικτυακό διάλογο γενικότερα)! Αναφέρθηκε -βέβαια- και στο διαδίκτυο, στη συνέχεια, αλλά ο τρόπος που αντιλαμβάνεται γενικά το διαδίκτυο δείχνει έντονα τον βαθμό που το υποτιμάει (έστω και… άθελά του).

Δείτε λοιπόν τώρα το ακόλουθο απόσπασμα της ομιλίας, και… αν έχετε εκτεταμένη, έμπειρη γνώση του διαδικτύου (και των δυνατοτήτων του ψηφιακού διαλόγου, όπως και του ΥπερΚειμένου), ΜΗ μου πείτε ότι δεν σας χτυπάει άσχημα:

Είναι τα μπλογκ επανάσταση στην επικοινωνία;

Δε νομίζω. Πραγματικές επαναστάσεις στην επικοινωνία ήταν η τυπογραφία και ο τηλέγραφος, που εκμηδένισαν τις δυσκολίες και τις αποστάσεις, για τη μεταφορά της πληροφορίας. Το διαδίκτυο, μέρος του οποίου είναι τα μπλογκ, απλά συνεχίζει, πάνω στην ίδια λογική…

Ε, ΟΧΙ, κ.Ζέρβα!

(Σε… σχεδόν όλα, ΟΧΙ)

Μία σειρά πολλαπλά φάουλ περιέχονται στις παραπάνω γραμμές, έστω και αν περνάνε -σίγουρα- εντελώς απαρατήρητα στους αδαείς (π.χ. όσους/όσες προσήλθαν στη συνάντηση μη γνωρίζοντας πολλά για το διαδίκτυο και τα blog, αλλά με τη δίψα της μάθησης!)

  • ΤΟΣΟ αναπηρωμένο, ΤΟΣΟ βαθύτατα υποβαθμισμένο, μέχρις αηδίας, το διαδίκτυο, κανένας μέχρι τώρα (τουλάχιστον από τους συμμετέχοντες σε ψηφιακούς διαλόγους) δεν νομίζω να το παρουσίασε!

ΑΝ είναι δυνατόν, να έρχεται ένας νιούμπης, ένας αξιόλογος (μεν) λογοτέχνης αλλά ΧΩΡΙΣ προηγούμενη πείρα στον ψηφιακό διάλογο, ΧΩΡΙΣ ΚΑΝ στοιχειώδη παιδεία ή πληροφόρηση για τον ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ σούπερ-επαναστατικό χαρακτήρα του διαδικτύου, και να αποφαίνεται δημόσια την… ασημαντότητα του μέσου αυτού, μέσα από την εξής… μπαρούφα:

Είναι τα μπλογκ επανάσταση στην επικοινωνία;

Δε νομίζω. Πραγματικές επαναστάσεις στην επικοινωνία ήταν η τυπογραφία και ο τηλέγραφος, που εκμηδένισαν τις δυσκολίες και τις αποστάσεις, για τη μεταφορά της πληροφορίας. Το διαδίκτυο, μέρος του οποίου είναι τα μπλογκ, απλά συνεχίζει, πάνω στην ίδια λογική.

Άκου εκεί, «δε νομίζω»!

Αυτό το «δε νομίζω», είναι…. Ο,ΤΙ πιο λανθασμένο ακούστηκε ποτέ (σαν κρίση για το διαδίκτυο)! Το… «νόμισμα» είναι κίβδηλο:

  • Το διαδίκτυο ΔΕΝ «συνεχίζει πάνω στην ίδια λογική» (με την «τυπογραφία» και τον «τηλέγραφο»),

  • ΟΥΤΕ το «κύριο χαρακτηριστικό» της πραγματικής επανάστασης που φέρνει (απείρως μεγαλύτερη από ΟΛΕΣ τις προηγούμενες) είναι η «συνέχιση της λογικής» του (απλού)... «εκμηδενισμού των αποστάσεων»!

-Ο Πάνος νομίζει ότι το διαδίκτυο είναι «μία από τα ίδια» (ή σαν ένα… σακάκι ραμμένο στα μέτρα του)!

  • ΟΥΤΕ η τυπογραφία ΟΥΤΕ ο τηλέγραφος μπορούν να συγκριθούν ΚΑΝ με τις ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ τεράστιες δυνατότητες του διαδικτύου. Οσο για τη μπλογκόσφαιρα, κακώς τέθηκε το ερώτημα γι’ αυτήν (όπως τέθηκε) από την αρχή:

-Γιατί είναι ανοησία ή άγνοια το (ψεύτικο) αρχικό ερώτημα, «είναι τα μπλογκ επανάσταση στην επικοινωνία»;

-Διότι ψηφιακός διάλογος, και μάλιστα… πολύ καλύτερος, υπήρχε ΗΔΗ, καμιά δεκαριά χρόνια (τουλάχιστον) αρκετά άφθονος, ΠΟΛΥ πριν εφευρεθούν τα blog και σχηματιστεί η… εμβρυακής ηλικίας κουλτούρα των μπλόγκερ στην Ελλάδα. Επομένως τα μπλογκ ΔΕΝ ΑΦΟΡΟΥΝ ΚΑΝ το θέμα της «επικοινωνίας» και η οποιαδήποτε θετική αλλαγή που επέφεραν δεν έχει ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ με την επικοινωνία (αυτή καθ’ εαυτή) παρά μόνο για… άσχετους και νιούμπηδες, που μπήκαν στον ψηφιακό διάλογο ΜΕΣΩ των μπλογκ και (στην περίπτωση του Πάνου) δεν βγήκαν ποτέ από το… καβούκι που τους πρόσφεραν τα μπλογκ, το καβούκι του «οικοδεσπότη σχολίων» με τους «σχολιαστές» (για τεχνικούς λόγους – λόγω του τρόπου που σχεδιάστηκαν τα μπλογκ) πάντα σε κατώτερη μοίρα…

Αλλά… ΤΙ λέμε τώρα;

Τόση ώρα μιλάμε για τον Αδιαφιλονίκητο Ηγέτη και Μέγα Καινοτόμο, τον εφευρέτη της ιδεολογίας του… Καλυβισμού!

  • (όπου «Καλυβισμός« είναι το… ΠΩΣ να αποφύγετε τον πραγματικά ισότιμο διάλογο, στο δικό σας συλλογικό χώρο, κυβερνώντας το ΕΥΡΥ κοινό, σαν να ήταν η… οικογένεια σας, μετατρέποντας τη δημοκρατία σε… πατερ-φαμιλιαρχία).
  • «Καλυβισμός» είναι το «ΠΩΣ να μετατρέψετε μία συλλογικότητα ανθρώπων σε προσωπικό σας τσιφλίκι ΧΩΡΙΣ να το πάρουν χαμπάρι»
  • αλλά… για αυτά τα μειονεκτήματα (ή ελαττώματα) του Πάνου, υποσχέθηκα να ΜΗ μιλήσω σε αυτό το ποστ!…
  • Τέλος, υπάρχουν επίσης αρκετά άλλα απαράδεκτα, ανάμεσα στα περισσότερα (σωστά) που είπε ο Πάνος! Αλλά γι’ αυτά θα μιλήσω σε άλλο ποστ.

Advertisements

7 σκέψεις σχετικά με το “Ενας λογοτέχνης, νιούμπης στο διαδίκτυο μεταδίδει…

  1. Ομαδεών,

    το μπλογκ της εκδήλωσης το έφτιαξε, για ¨εκπαιδευτικούς¨λόγους επιτόπου η Κωσταντίνα (και το διαχειρίστηκε ο Καλτσόβρακος) και λειτούργησε (όπως είχε συμφωνηθεί εξαρχής) όσο διαρκούσε η συζήτηση, δηλαδή ως τις 10.20′ μμ περίπου. Έκτοτε δεν ασχολήθηκε κανείς μαζί του, άλλωστε τα παιδιά κάνουν τώρα μίνι-διακοπές.

    Για την ιστορία, συζητώντας με τον Τάσο ΠΡΙΝ, εξέφρασα την άποψη να μην υπάρχει σε αυτό moderation, αλλά αυτή η άποψη δεν έγινε δεκτή.

    Συνεπώς, τα περί λογοκρισίας στο συγκεκριμένο μπλογκ δεν ισχύουν.

    Για το συγκεκριμένο θέμα που μου κάνεις κριτική: Σκόπιμα επέλεξα τη συγκεκριμένη διατύπωση, ΚΑΙ για να δώσω «ερέθισμα» σε όσους παρακολουθούσαν και να γίνει διάλογος πάνω σ’ αυτό. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης δεν συνέβη, ούτε στα μπλογκ που ασχολήθηκαν με την εκδήλωση, απ’ όσο είδα, μέχρι τώρα.

    Επειδή πρόκειται για κάτι ενδιαφέρον, αν θέλεις να το σχολιάσεις στην καλύβα (όπως και ο,τιδήποτε άλλο από την παρουσίαση που έκανα) στείλε το σχόλιό σου (ή το λινκ του παρόντος ποστ) εκεί.

  2. Πάνο, σε ΥΠΕΡ-ευχαριστώ που εκτίμησες την… αυτο-συγκράτησή μου, και επέδειξες μόλις τώρα ΑΚΡΙΒΩΣ την ίδια.

    Ο δρόμος του ξεπεράσματος συγκρούσεων είναι ΠΑΡΑ ΠΑΡΑ πολύ δύσκολος.

    Να το ξέρεις ότι αυτή την πρόσκλησή σου την εκτίμησα αφάνταστα, και σε ΤΙΜΑ.

    Από κει και πέρα, εύχομαι να ξεπεράσεις ΚΑΙ εσύ τις παρωπίδες που έχουμε ΟΛΟΙ (άλλοι λιγότερες και άλλοι περισσότερες) και να σεβαστείς το ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΜΑ που έχεις πλέον αναλάβει, όπως όλοι εμείς οι ΤΙΜΙΟΙ (με όλα τα λάθη μας).

  3. Ομαδεών,

    επειδή εδώ που είμαι οι ταχύτητες είναι άστα να πάνε, αν τυχόν υπάρξει καθυστέρηση στην εμφάνιση τυχόν σχολίου ή λινκ προς την καλύβα, θα οφείλεται σε …τεχνικούς λόγους.

    (Βεβαίως, αποποιούμαι μετά …βδελυγμίας το χαρακτηρισμό «λειτουργός». Ήμουν και είμαι ένας μπλόγκερ – ως εκεί!)

  4. Κακώς…. (αποποιείσαι τον «υβριστικό» αυτό χαρακτηρισμό). Εύχομαι να γελάς πάντως μια μέρα, γιατί αν εντρυφήσεις βαθιά, οφείλεται σε… φοβία σου ΜΗΝ τυχόν και γίνεις παπάς
    (ντάξει αυτό ήταν αστείο)
    (λειτουργία – λειτούργημα – άστα να πάνε). 🙂

    Πάντως έχω δουλειά σε λίγο (δεν αστειεύομαι) και θα ετοιμάσω κάτι πιο ολοκληρωμένο αργότερα, πιο ζουμερό για το κοινό και… απαλλαγμένο ακόμη περισσότερο από τη διένεξή μας, η οποία… παραδόξως έχει και μια ΠΟΛΥ θετική πλευρά, που συνόψισε η Κωσταντίνα, όταν είπε (πολύ γενικότερα) «το μπλόγκιγκ οδηγεί σε κοινωνικοποίηση» (ή κάτι τέτοιο).

    Τους ΘΕΡΜΟΤΑΤΟΥΣ χαιρετισμούς μου στον Μεγάλο θείο Ισίδωρο.
    Στου Ροϊδη… ΕΓΡΑΨΕ, όχι παίξε-γέλασε.

    Καλή κλίκα είστε μωρέ, αλλά χρειάζεστε κι εσεις την κριτική σας, όπως ο… Κινητός το Γερμανό του! 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s